START OM GEOSAFE LADDA NER APPEN UPPDATERA DIN GEOSAFE FAQ ÅTERFÖRSÄLJARE MANUAL
  • Börja använda GeoSafe

  • Fungerar min GeoSafe inte med Tre?

    Nej, GeoSafe fungerar endast med SIM för 2G. Ej operatörer som endast använder 3G-nät tex Tre.

  • Jag får ingen kontakt med min GeoSafe, när jag ringer får jag felmeddelande från operatör?

    Kolla så att du stängt av PIN-koden på SIM-kortet. Detta måste göras om det ej är gjort.

  • Hur får jag bort PIN-koden?

    PIN-koden stänger du av via din mobil. Vanligtvis under säkerhet.

  • När jag försöker LARMA får jag "unable tog arm unit. Please check input 2 circuit" som svar?

    INGET KOPPLAT PÅ INPUT 2
    Kontrollera först så kabeln för input 2 inte ligger mot någon annan kabel. Avaktivera sedan input 2 under alarmconfig om du ej ska använda input 2.

    INKOPPLAT PÅ INPUT 2
    Kontrollera så att slingan som är koppplad på INPUT 2 är sluten.

  • Jag får ingen GPS mottagning?

    I portabelt läge går GPS:en igång bara vid positionsförfrågan. Om man gör en status förfrågan i portabelt läge står det alltid GPS siganl:not fixed.

    Man kan göra en positionsförfrågan ändå, det tar lite längre tid att få svar eftersom GPS:en måste starta upp.

    Är enheten kopplad till extern spänning är GPS:en alltid igång, vid första anslutning kan det ta upp till 5 min innan enheten har hittat GPS positionen.

    Får du fortfarande inte någon GPS signal, lägg enheten under öppen himmel då ska du få mottagning inom 5 min. Om du då får GPS mottagning så måste du flytta enheten så att inte GPS signalen blockeras.

  • Hur nollställer jag min GeoSafe?

    Har något blivit fel vid installation kan man göra en super key delete genom att skicka ett sms med:

    SUPERKEY,SUPERKEY NUMMER,DELETEALL

    Superkey nummer hittar du bifogat i kartongen.

  • Appen startar men stänger av sig själv efter någon sekund?

    Avinstallera appen och ladda ner den igen, troligen har något blivit fel vid installationen.

  • GeoSafe svara ej på SMS men det fungerar via GeoSafe appen?

    Kontrollera att din telefon har GSM-alfabet som inmatningsläge.
    Det kan vara så att den är inställd på att text ska skrivas enligt sk Unicode format och då kommer det ej att fungera med din GeoSafe. Har du andra enheter, värmepump?, som du styr med SMS och det krånglar kan det bero på samma sak. Moderna telefoner och surfplattor har allt mer stöd för olika funktioner och t ex Samsung har tre varianter på inmatningsläge som kan användas för just SMS: GSM-alfabet, Unicode och automatisk. Välj GSM-alfabet så blir det rätt standard på text i SMS och GeoSafe kommer då att svara på dina SMS såsom: VERSION, STATUS eller APN mfl.

    Här en Samsung specifik beskrivning för att justera detta i Android OS: I meddelanden gå in i Inställningar -> SMS -> Inmatningsläge -> välj GSM-alfabet Nu är du klar och backa tillbaka till din SMS dialog med GeoSafe och prova igen.

  • Jag kan inte registrera min enhet?

    Kontrollera så att du inte har någon PIN-kod på ditt sim-kort. Vissa sim-kort måste man ringa ett samtal ifrån för att de skall aktiveras.

    Du kan prova att ringa till din enhet. Om sim-kortet är aktiverat så ska det gå fram signaler. Om sim-kortet inte är aktiverat kommer du direkt till en röst som säger ”det går inte att nå det önskade numret för tillfället.”

    Kom ihåg att alla telefonnummer alltid ska börja med landskod +46 (i Sverige).

  • Dioderna slocknar efter en stund, går de att tända igen?

    Ja du kan tända dioderna genom att ringa till enheten.

    Led 1, visar GSM mottagningen. Om dioden blinkar så söker enheten efter GSM mottagning. Om dioden har fast sken så har den GSM mottagning.

    Led 2, har ingen funktion och kommer ej att tändas upp.

    Led 3, Visar GPS mottagning och är även ladd-indikator då enheten laddas via USB kabeln. När enheten laddas via USB så är dioden tänd tills det att enheten är fulladdad då slocknar den.

    Vid GPS mottagning, om dioden blinkar så söker enheten efter GPS mottagning om dioden lyser med fast sken så har enheten GPS mottagning.

    Men det enklaste är att skicka en statusförfrågan via appen så får du svar på både GSM och GPS siganlen.

  • Hur länge måste jag hålla inne SOS knapparna för att enheten ska larma?

    De måste vara intryckta i 3 sekunder innan enheten larmar.

  • Om jag har glömt mitt sliding password i iOS hur gör jag då?

    Då får man ominstallera appen.

  • Om jag har glömt mitt sliding password i Android hur gör jag då?

    Har man lagt in ett telefonnummer under "Security Management" --> "Password Reminder Phone" så kan man få ett SMS med sitt lösen.
    Annars måste appen ominstalleras.

  • Vilka saker kan en user göra i appen?

    En user kan göra följande.

    » Larma på och larma av enheten.

    » Göra en positionsförfrågan

    » Se kartan

    » Välje vilken enhet usern vill styra.

    » Göra en statusförfrågan

    » Slå av och på relä och siren.

  • Installera tillbehör

  • Hur kopplar jag in magnetsensorerna?

    Inkoppling av magnetbrytare för en normalt stängd krets (Input 2 NC)

    Vill du koppla in en magnetbrytare som känner av när t.ex en dörr öppnas så kopplar du ena kabel från magnetbrytaren till Input 2 (grå kabel) på GeoSafe enheten och den andra kabeln från magnetbrytaren kopplar du till +12volt. Vill du koppla flera magnetbrytare så att du kan övervaka flera dörrar så kopplar du dem i serie. Då kopplar man ena sladden på den första magnetbrytaren till Input 2 (grå kabel) den andra kabeln kopplar du ihop med ena kabeln på nästa magnetbrytare och den andra kabeln på den 2:a magnetbrytaren kopplar du till +12volt. Tänk på att alla magnetbrytarna måste vara stängda för att det ska gå att larma på enheten.



    Inkoppling av magnetbrytare för en normalt öppen krets (Input 1 NO) Vill du koppla så att magnetbrytaren känner av när t.ex en dörr stängs så kopplar du ena kabeln från magnetbrytaren till Input 1 (vit kabel) på GeoSafe enheten och den andra kabeln från magnetbrytaren kopplar du till +12volt. Vill du koppla flera magnetbrytare så att du kan övervaka flera dörrar så kopplar du dem parallellt. Då kopplar man ena sladden på alla magnetbrytarna till Input 1 (vit kabel) och de andra kablarna från alla magnetbrytarna kopplar du till +12volt. Tänk på att alla magnetbrytarna måste vara öppna för att det ska gå att larma på enheten. .

  • Hur ska sirenen kopplas in?

    Inkoppling av den externa sirenen.

    När du kopplar in den externa sirenen så ska du koppla den svarta kabeln (-) på sirenen till kabeln märkt siren (brun kabel) på GeoSafe enheten och den röda kabeln på sirenen ska du koppla till +12volt.

  • Vad är det för kontakt för att koppla in en extern antenn?

    Kontakten som används är en MMCX-J

  • Kan jag ansluta min Iphone med blåtand?

    Nej det är bara stöd för blåtand om du använder en Android telefon.

  • Uppdatera

  • Hur gör jag för att uppdatera min GeoSafe?

    Du ska skicka 2st sms till din enhet.

    SMS 1:
    OM DU HAR TELENOR SKICKA:              APN,services.telenor.se#
    OM DU HAR TELIA SKICKA:                      APN,online.telia.se#
    OM DU HAR COMVIQ ELLER TELE2:      APN,internet.tele2.se#

    SMS 2:
    PLNEW,211.149.172.210,6688

    OBS: Använd stora bokstäver där jag har stora bokstäver (APN och PLNEW), var uppmärksam med komma tecken och punkter. Vänta till du får svar från det första sms:et att det gått bra att ställa in APN innan du skickar sms 2.  

    När du skickat sms 2 vänta ca 3 min skicka sedan ett sms för att kontrollera versionen på mjukvaran i din Geosafe.

    SMS:  VERSION

    Du ska då få ett svar från din enhet, kontrollera så att versionen är VBP6.2.6 då har du fått in rätt version i din enhet.

Close
GEOSAFE • info@ltc.se • 042-225170 • © 2015